Pages

Saturday, January 5, 2013

Motivasi- Negatif atau positif

Berita baik untuk My Sugar Daddy, aku akan mewujudkan kolum motivasi dalam blog ni. Manalah tahu satu hari nanti aku akan menjadi pakar motivasi. Memang masa kecik-kecik dulu aku ada jugak cita-cita nie, tapi aku lupa bila pula cita-cita nie hilang dalam diri aku. Hehehe. Sejak besar nie aku mula berpijak di bumi yang nyata. Ayah mahu aku menjadi cikgu. Tapi sekarang ayah dah tak ada, jadi aku berhak menentukan cita-cita aku sendiri. In shaa Allah kalau tiada apa-apa aral, aku akan melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi. Melihatkan prestasi setiap semester adalah cemerlang, membuatkan semangatku berkobar-kobar untuk pergi jauh ke hadapan, meninggalkan Sugar Daddy aku jauh ke belakang, walaupun pada hakikatnya dia sudah posting 2, 3 tahun lebih awal daripada aku, tetapi itu tidak bermaksud aku tidak berjaya. 

I wanna be somebody. Aku tak mahu jadi wanita yang semata-mata cantik tetapi otak kosong, (macamlah cantik haha) dan tak mahu pula menjadi wanita hebat tetapi tak ada gaya, tak ada class. Yeah! Aku mahukan semuanya. Aku selalu gaduh-gaduh manja dengan Sugar Daddy aku. He prefers to think positively, menganggap setiap perkara, setiap cita-cita akan dapat dicapai jika kita yakin kita mampu mendapatkannya. Tetapi tidak bagi aku. Bagi aku, aku tak kan dapat segala yang aku impikan hanya dengan yakin bahawa suatu hari nanti aku akan mendapatkannya. Kalau hanya cakap boleh, tetapi tak berusaha, we'll never got it.

Beliau berkata :

"kalau kita kata tak mampu, memang tak mampu la, negative world"

"macam kita nak exam, kita kena bagitau bahawa kita boleh buat, kalau kita kata tak boleh buat, kita gagal"

Ok sayang. Walaupun kita sama-sama suka makan roti boom, berada dalam landasan politik yang sama, sama-sama tak suka Rosmah Mansur, sama-sama seorang yang pembersih, sama-sama yang suka jalan-jalan, sama-sama suka warna merah dan suka sama suka, tetapi tak semua benda kita akan sama. Apa yang sayang aku beritahu sama macam lagu Malaysia boleh kan? Bukan aku tak setuju, cuma pakar motivasi peribada aku memberikan motivasi dengan cara sebaliknya kepada aku. 

Pakar motivasi dalam hidup aku ialah ayah aku sendiri. Ayah selalu dipanggil untuk memberikan ceramah motivasi di sekolah-sekolah. Apatah lagi aku di rumah yang selalu diberi makan rotibasi percuma ini. Maka, diri aku sangat bermotivasi. Aku bukanlah seorang pelajar yang pintar dan rajin. Ayah selalu memarahiku sebab tak dapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Pernah ayah memperli aku. Dia kata, ayah dah tak nampak Za akan jadi cikgu. Keluar jadi misi jelah.

Aku faham benar dengan sikap ayah. Dia berkata demikian bukan kerana mahu aku apply SPA8 jadi jururawat tetapi kata-kata dia sengaja mahu sakitkan hati aku. Bila dia berkata demikian, aku akan mula bersemangat untuk berusaha bersungguh-sungguh. Aku berkata dalam hati, akan ku buktikan aku juga mampu jadi cikgu sepertimana adik-beradik yang lain. Dek kerana geram dengan kta-katanya yang aku tak pernah lupa itu, ia menjadi pembakar semangat kepada aku untuk berusaha bersungguh-sungguh dalam STPM. 

Cuba kita analisiskan pendekatan motivasi yang ayah aku beri ini. Ya, ayah mengungkap "negative words" tetapi tak bermakna sekarang ini aku tak berjaya. Buktinya aku sudah hampir berjaya menggapai cita-cita ayah. Kalau seseorang memberikan kata-kata perangsang dalam bentuk positif kepada kita, kita akan cepat lupa kata-kata itu, tetapi bila kita berikan kata-kata perangsang dalam bentuk negatif, sampai bila-bila orang akan ingat kata-kata kita itu. Contohnya, ada orang memuji kita cantik. Adakah kita ingat siapa yang memuji kita cantik itu? Bila jumpa dengannya lain kali, kita sendiri sudah lupa yang orang itu pernah memuji kita cantik. Tetapi, bila orang kata kita "bodoh", sampai mati pun kita akan ingat pada orang itu, walaupun dalam hidup kita, sekali sahaja kita berjumpa dengan dirinya. Betul ke bohong?

Saya betul, dan anda salah.

Baiklah.Aku ada satu cita-cita yang aku tak pernah beritahu sesiapa pun akan cita-cita aku itu. Cita-cita aku tinggi menggunung, bukan sekadar cikgu biasa yang pergi ke sekolah awal pagi dan balik pada waktu petang, bukan. Cita-citaku lebih dari itu. Aku tak kisah ada pihak yang mengatakan bahawa pelajar tajaan KPM tak dibenarkan meneruskan pengajian ke peringkat tertinggi kerana hak belajar, hak kita! Kerajaan tak pernah menghalang setiap rakyat untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi. Pada aku khabar angin itu sedikit pun tidak menjejaskan semangat aku kerana abang aku juga pelajar tajaan KPM yang sudah memegang ijazah sarjana iaitu master.



Sayangku, kita sebagai seorang manusia biasa, tidak memiliki kuasa yang luar biasa, tetapi kita boleh berusaha secara luar biasa. Aku tak suka hanya dengan kata-kata, kerana aku lebih suka bertindak. Kalau hanya bercakap, itu dipanggil "cakap besar" tanpa cuba untuk membuktikannya. Itulah beza orang perempuan dengan lelaki. Orang lelaki hanya berani bercakap mahu berkahwin empat, tetapi orang perempuan dalam diam berjaya ada sugar daddy. Begitu juga dengan aku. Aku tak suka dengar "postive words" macam "saya akan lakukan", "saya boleh buat" tetapi aku nak dengar perkataan yang macam nie. "saya sedang usahakan". Aku juga tak suka mengungkapkan positive words. Tak suka cakap besar.

Bila kita terlalu over confident, kita tak akan ada usaha yang bersungguh-sungguh. Usaha kita sekadar melepaskan batok di tangga. Bila kita kata kita tak boleh buat, kita akan usaha bersungguh-sungguh sebab kita takut kita tak boleh buat. Bila kita usaha lebih, maka kita akan dapat lebih.

Sama halnya dengan cerita kura-kura dan arnab. Si kura-kura tahu bahawa dia tak boleh mengalahkan si arnab. Tetapi dia tetap mahu mencuba. Si Arnab yakin dia boleh melakukannya. Dia memandang rendah akan kura-kura yang sememangnya lambat bergerak. Akhirnya Si Arnab tertidur kerana menyangka kura-kura sudah jauh ke belakang, dan kerana arnab sudah hebat, tiada apa yang mustahil baginya untuk menang. Dengan usaha kura-kura, akhirnya dia menang.

Antara positive words dan negative words, kita tengok siapa yang akan lebih berjaya nanti. Maka aku berjanji pada diri aku sendiri dan berjanji kepada dia juga, bahawa aku akan jauh lebih berjaya daripada Sugar Daddy aku. Cuma aku minta someone dont stop my way. I have my own way. Dan masa tu, mungkin Si Dia sudah aku tinggalkan. Sebab kalau suami pegawai biasa, bila dia berada di bawah, aku berada di atas, kalau aku jadi isteri nanti aku secara tak sedar tidak menghormati suami aku. Aku akan derhaka dan aku akan berdosa. Aku hebat, suami aku mestilah lagi hebat daripada diri aku.

Dan kata-kata ini langsung tak disetujui oleh Sugar Daddy aku.

Comel-comel sokmo :-)

No comments: