Pages

Wednesday, October 12, 2011

hidup bahagia tanpa cinta

assalamualaikum..
ada orang x?
xjawab dosa..
cepat jawab...

ok..jom kita mulakan..
hari nie saya nak kritik tentang golongan2 yang jatuh cinta.
ada yang sampai nak bunuh diri gara-gara cinta tak kesampaian..
ada pula yg kata..
"tanpamu semangatku hilang..."
gagal dalam bercinta tak bermakna gagal dalam hidup..

saya memang tak faham betul la.
kenapa macam tu sekali?
perlu ke besedih2?
xmakan..sampai kurus..

kawan tanya..kau tinggal pakwe kau, kau tak teringat ke kat dia?tak sedih?
hish!! memang tak teringat langsung..
saya jawab tak pun
dia kata..
"kau tak kena lagi nie..kalau kena, kau tahu la macamana rasanya.."
ek eleh..
bunga bukan sekuntum kumbang bukan seekor..
patah tumbuh hilang berganti..
kenapa nak sedih?

saya lagi bahagia tanpa pakwe2..
kenapa?
sebab..
bila dia keluar dengan kawan perempuan dia..
kita marah kan..
sakit hati..
bila gambarnya ditag dalam fb dengan gaya tak senonoh dengan perempuan2 pun kita sakit hati jugak..
bila dia xbangun solat subuh..pun kita sakit hati..
lagi sakit hati..
kalau dia nak sakitkan hati saya..tak apa..
saya langsung tak kisah..
yang saya sedih bila dia tak jaga hubungannya dengan Allah.

kalau macam ni lagi sedih..
suka enjoy2 campur laki perempuan..
saya tak suka..tak suka..
konon2 perempuan tu open sangat..
karaoke sekali la..tu sekali la..nie sekali la..
mandi2 kat kolam sekali la...
keluar malam2 bukan berdua tapi beramai..
katanya nak enjoy campus life..
nek motor sekali la..
"ala...bukan peluk2 pun.."
ala..kawan jer..
huh!

lebih baik macam nie je kan?
awak  buat apa yg awak suka...
saya buat apa yang saya suka..

saya jaga diri ini sebaiknya..
jadi saya mengharapkan dia turut menjaga dirinya sendiri.
jaga solat, jaga batas2 pergaulan, jaga hati...jaga pandangan mata..

suka, suka jugak..
tapi kena ingat ada batas2nya..

kenapa la lelaki nie bengkok2 semuanya?
kenapa susah sangat nak didik lelaki?
betul kata ustaz...
lelaki tak boleh dididik..
sebab tugas dia untuk mendidik kita..
kita bagitau apa pun, dah kalau Tuhan tak bagi hidayah, dia takkan berubah jugak..
oleh itu hanya doa yang boleh diberikan..
lelaki memang itu tugas dia..
isteri tak perlu risau sebab dosanya ditanggung oleh dia sendiri..
tapi dosa kita lelaki yang tanggung...
ye..memang dosa kita dia yg tanggung..
dosa dia pun dia tanggung..
memang macam tu..
tapi..kita nak pergi ke syurga bersama2 dengannya..
ingin membina keluarga sakinah dan diberkati..
jadi, untuk membina sebuah keluarga,
ketuanya dahulu perlu molek akhlak, adab, dan imannya..
kalau ketua xelok, mcmana rakyat2 nya nanti?

kata ustaz lagi...
kalau perempuan nak kawen dengan lelaki mat saleh, memang tak boleh!
sebab apa?
sebab perempuan itu bengkok..nanti dia akan merosakkan mat saleh itu..
kalau kita lihat..wanita islam yg berkahwin dengan mat saleh semuanya berubah jadi mat saleh!
rambut perang2, walaupun kulit berkarat..
tapi...
kalau lelaki islam yang kawen dengan wanita bukan islam..
dia akan berjaya mendidik wanita itu..
dan wanita itu akan cenderung mengikut suaminya.

ya! wanita cenderung mengikut orang yg dicintainya..
jadi saya berharap..
lepas nie saya jumpa dengan orang yg mencintai Tuhan..

"aku cinta padamu kerana Allah. jika hilang cintamu kepada Allah, maka hilanglah cintaku kepadamu"

lelaki takkan perasan yg dia sebenarnya bengkok..
lalu dia kata..

"terimalah saya seadanya"
kita bukan tak nak terima seadanya, tetapi kita suruh dia berubah untuk kebaikan dia sendiri

"saya manusia biasa, tak lepas dari melakukan kesilapan"
kesilapan itulah yg mereka selalu tak belajar daripadanya dan berulang-ulang melakukannya

"awak, tak baik tau xpakai tudung..kena tutup aurat"
tapi dia rambut terpacak, seluar londeh, tak ada batas pergaulan, ambik islam separuh2..

"Malaysia nie banyak sangat tempat hiburan..itu lah saya nak undi tok guru..takbir!!!"
yg ni saya paling menyampah..konon2 banyak tempat hiburan. kalau tak suka, jangan pergi. biar tempat2 tu xlaku..biar toke dia tutup.tp tempat tu la yg awak2 g enjoy dgn kawan2..xde batas2 pergaulan..malam2 pun nak keluar lagi. hipokrit betul!

"solat berjemaah tak wajib bagi lelaki... rokok haram?tapi dia kata pun rokok apa yang haram"
guna Islam hanya untuk kepentingan diri dia saja..pandai2 nak putar belitkan agar sesuai dengan nasfsunya..

ramai lelaki baik..tapi xde yang betul2 jaga imannya..ada..jarang2 sekali.. bila kita kata macam ni, dia jawab.. "saya hanya insan biasa yg selalu lakukan kesilapan"

xde cinta..xde mesej2..
kalau cinta kena mesej 24jam kan?
pastu kalau lambat balas cket, mula marah..
misscall tanya kita tengah buat apa..

"hai watpe tu?"
"dah makan?"
"dah mandi?"
kenapa awak tak tanya..
"dah berak ke belum?"

errrrr...menyampah giler...boleh tak kalau jangan tanya?
kalau nak cakap ape2. straight to the point!
saya tak suka laaa...

biar saya macam nie..
bersendiri..ditemani oleh blog tercinta..
jadi disini saya nak isytiharkan blog ini sebagai pakwe saya..
yang diberi nama...
"Si Ali Kecil Pahat Putar"

4 comments:

zOeY zAu YaH said...

btl..bkn tak sdh tp berpada2 lah..jgn over sgt.mgkin allah nk bg pasangan yg lbh baik untuk kita kan.

shahfalah said...

Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
Jua hatimu bak kaca yang rapuh
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentuk

Didiklah wanita dengan keimanan
Bukannya harta ataupun pujian
Kelak tidak derita berharap pada yang binasa

bintang selatan said...

begitulah lumrah alam ..

Nora_Aniza said...

ntah la..bila nak merasa benda nie..tapi xmintak..xmintakkkk.... mintak agar bahagia selalu..semuanya milik Allah..cinta milik Allah...dia layak memberi dan mengambil