Pages

Monday, November 28, 2011

Dari Za untuk ayah

satu entry sedih dari Za untuk ayah...hanya mereka yang sudah melaluinya sahaja yang akan faham..



saya nak ayah bangun. bukan sekadar bangun..nak ayah sihat! boleh drive dari pasir puteh ke ipoh, kampar, tanjung malim dan putrajaya dan sekian..sekian..sekian.. nak ayah boleh pergi berniaga. jual baju sekolah, baju kurung..kain pasang..kain tudung...kain itu kain ini..ambik upah baju kurung baju melayu..boleh buat rawatan pinggan putih..boleh ke Kota Bharu tiap2 selasa, rabu dan sabtu..nak tengok ayah pergi ke Mekah buat kali ke2...dan kali ke3, 4, 5 dan seterusnya....

Za nak ayah tengok za terima ijazah Pendidikan..harapan ayah selama ini..harapan yg diletakkan atas belakang, atas bahu dan atas kepala za..nak tengok anak dia yg no8, jadi cikgu yg ke6.. ayah bangunlah..tengok za konvo...tengok za kahwin..tengok za kawen dengan lelaki yg boleh menggantikan ayah menjadi imam...tengok anak-anak za nanti yang comel2...tengok kereta apa yg Za akan pakai nanti..tengok rumah apa yg Za duduk nanti..ayah bangunlah..bercakaplah..berjalanlah... marah lah..marah bila Za boros..marah lah bila Za jalan2 balik lewat.. marah lah bila Za tengok TV malam2 buta..marah lah bila Za tak naik ke surau..za sanggup mendengar semua itu..

apa saja untuk ayah..Za akan tunaikan..tapi bangunlah ayah..ayah bangunlah dengan sihat..ayah..za akan tinggalkan lidah maksiat, akan tanggalkan pakaian maksiat, za sayang ayah..za tak nak sebab za ayah yg menanggung dosa anak2..za akan jaga adik baik2..nasihati mereka, jangan tinggalkan solat..selalu mengaji al-quran..pakai pakaian sopan..tapi tolong lah bangun..angkatlah tangan ayah..walaupun sikit..tunjukkan respon yg positif...tunjukkan!

ya Allah..terlalu berat ujian-Mu kali ini..ampunkan hamba..hamba menyedari kekurangan diri ini..kerana Kau menjadikan manusia ini serba kekurangan..dan sentiasa berada di dalam lingkaran ujian-Mu..ya Allah..sihatkanlah ayah..jangan Kau bagi dia rasa sakit walaupun sedikit..aku akan bersabar..sabar..sabar..semggu, sebulan..setahun..2 tahun,..aku akan tunggu doaku ini dimakbulkan..aku takkan berhenti berdoa..aku takkan berhenti meminta..aku takkan berhenti memaksa...sihatkan ayah!

9 comments:

arimsa akimara said...

sabar la za. doa sbnyak yg trmampu. allah bersama-sama org yg sabar. smoga ayah za cpt smbuh

Muslimin Ibnu Hassan said...

Ya Allah, jika sahabatku ini xmampu untuk kehilangan ayahnya, maka jgn Kau uji dia dgn perkara yg dia xmmpu untuk hadapinya. Maka sembuhkan ayahnya.. Allahumma Ya Allah, jika sakit ini kifarah dosanya, maka kau hapuskan segala dosanya dan sembuhkannya Ya Allah.. Amin Ya Rabb.. Sabar deh...

Nora_Aniza said...

tq shima..hanya doa yg mampu diberi sekarang..

Nora_Aniza said...

tq Ammar..sama2 berdoa..usia masih muda..masih byk benda yg kami nak lakukan sama2...sedihhhhhh...waaaaaaaaaaaa

Anonymous said...

salam...insyaAllah...kepada Allah kita berserah diri...aminnn...syafakallah...
from : shahfalah

Nora_Aniza said...

segalanya milik Allah...ujian terhebat dr Allah..

Muhammad Yazid Rosly said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Muhammad Yazid Rosly said...

Baru sempat nak baca entri ni. Sebak sangat bila baca. Sedih rasanya.

Sabarlah. Sesungguhnya setiap dugaan dan cabaran itu adalah ketentuan dan ketetapan dari Allah. Redhakan hati dan kuatkan jiwa, moga terus berdoa dan berdoa. Moga akan tiba satu masa nanti, doa itu akan dimakbulkan.

Sesungguhnya, kasih sayang ayah itu tiada galang gantinya.

Moga kamu diberi kekuatan supaya mudah mengharungi dugaan ini.

Nora_Aniza said...

terima kasih...sekrang kena bersedia dari segi mental dan fizikal..keadaannya sangat2 kritikal.. kena kuat..