Pages

Sunday, March 25, 2012

Cantik di sisi Allah, atau cantik di sisi manusia

aku pulang dari kuliah..
ke pejabat POS poskan slip exam kepada KPM..
panas membahang di atas jalan raya..
ya Allah memang panas..
tapi aku dah biasa dengan panas ini
lagi panas bila start berniaga dari jam 7 pagi sampai 2 petang
duduk tengah panas yang membakar
macamana la agaknya kepanasan api neraka
yang dijanjikan Allah kepada manusia yang ingkar..
seperti aku....
panas ini, sungguh menginsafkan..
insaf..



















sudah bertaubat, kemudian diulang lagi..taubat, ulang, taubat, ulang..
macamana agaknya kalau taubat xboleh diulang?
memang la kan taubat xleh diulang..bukan mudah nak taubat..

aku balik ke rumah dengan berpeluh ketiak, peluh kaki peluh perut hahaha
peluh semuanya lah senang2 dengan muka berminyak kepala sawit
masa tu pukul 1.30..
aku pun terfikir..
kul 4 ada kelas..
nak tidur dulu...malas mandi dulu..
ambik air sembahyang je la kan sebab ptg nanti ada kelas..
lepas bangun tidur baru mandi...tak kan nak mandi 2x kan..
kata aku...kihkihkih...

aku masuk ke bilik air untuk berwudhuk...
tak tahu kenapa tiba2 datangnya insaf, mungkin dari bahangan matahari tadi..
lalu aku terfikir..
aku nak solat zhor, nak mengadap Allah..xmandi..
nanti kelas, aku nak jumpa manusia...nak pulak aku mandi
adakah kerana nak jumpa dengan manusia aku perlu mandi?
ya! agar orang lain tak terganggu dengan kemasaman peluh aku..haha

tapi kenapa nak jumpa Allah aku tak nak mandi?
ok..insaf......

*bila dalam solat, boleh je kita tutup aurat dengan sempurna. tapi bila lepas solat, telekung dibuang begitu sahaja. aurat kemudian dipamer pula. hidup ini adalah ibadat, bukan solat je ibadat. jadi, beribadatlah. kerana Allah tidak menjadikan manusia dan jin, melainkan untuk beribadat kepada-Nya. selamat beribadat semua.. :D

No comments: