Pages

Wednesday, October 5, 2011

Huckleberry Finn

Huckleberry Finn menceritakan tentang Finn, seorang budak yang dipaksa menjadi hamba. Pada mulanya, Finn terseksa zahir dan batin daripada ayahnya seorang pemabuk yang sering mengejar harta Finn. Finn juga mengalami tekanan daripada mak ciknya yang mengongkong hidupnya dengan adat dan agama. Oleh itu, Finn telah merancang pembunuhan palsu dirinya sendiri demi menyelamatkan diri daripada ayahnya. Finn kemudiannya bertemu dengan seorang budak kulit hitam yang turut melarikan diri bagi mendapatkan kebebasan. Mereka mengembara menyusuri Sungai Mississippi dengan menaiki rakit. Mereka menempuh pelbagai rintangan termasuk perompak, pembunuh, penipu dan banyak lagi. Jim dan Finn bertembung dengan pelbagai jenis manusia di sungai itu.
Rasionalnya kita membaca karya ini adalah bagi mengetahui bahawa memang terdapat amalan perhambaan dalam kalangan masyarakat eropah terutamanya golongan bangsawan. Pada zaman dahulu, amalan ini tidak hanya berlaku di eropah tetapi juga di negara-negara lain di dunia ini.

Karya ini memaparkan tentang nilai persahabatan antara Finn dengan Jim. Mereka melarikan diri dan sama-sama mengembara mencari kebebasan. Selain itu, rasionalnya kita membaca karya ini adalah supaya kita mempunyai sikap ingin tahu dalam diri kita dan persoalan itu mestilah dicari jawapannya. Jawapan ini boleh dicari melalui pengalaman. Hal ini jelas ditunjukkan oleh Finn yang mencari pengalaman menerusi pengembaraan bersama-sama kawannya.

Di samping itu, terdapat juga nilai persahabatan dalam karya ini. Hal ini jelas ditunjukkan oleh Finn dan Jim. Mereka bersama-sama mengembara dan saling bergantung antara satu sama lain. Sebagai pengajaran daripada nilai ini, kita dapat melihat bahawa seorang sahabat yang baik adalah mereka yang sentiasa berada di samping kita saat susah atau senang. Kita hendaklah belajar menghargainya walaupun kehadirannya cuma sebagai seorang pendengar yang setia dan menawarkan bantuan kepada kita.

Selain itu, rasionalnya kita membaca karya agung ini agar kita lebih berpengalaman iaitu lebih berhati-hati dengan orang yang berada di sekeliling kita. Kita tidak boleh mudah mempercayai orang lain, terutamanya orang yang tidak dikenali. Sebagai contoh, semasa mengembara, Finn dan Jim bertemu dengan King dan Duke yang menyamar sebagai bangsawan. Tetapi kemudian Finn dan Jim diperlakukan seperti hamba oleh King dan Duke tersebut.

Menerusi karya ini, penulis menjelaskan persoalan tentang pengkhianatan, persahabatan, kejahatan dan nilai baik hati. Karya ini selalu menyoal apa yang benar dan apa yang salah iaitu dari segi adat resam dan agama. Sebagai contohnya, Finn bukanlah seorang budak yang baik. Hal ini demikian kerana dia sering menipu dan mencuri untuk keperluan dirinya. Tetapi, hatinya tetap baik terutamanya dia mempunyai rasa sayang kepada sahabatnya, Jim. Dia menolak segala pegangan yang telah diajarkan sejak dari kecil dan dia menerima sekiranya dia berdosa dan akan mendapat balasan.

No comments: