Pages

Wednesday, October 5, 2011

Mac Beth

Secara ringkasnya, Mac Beth pada mulanya dilantik menjadi panglima oleh Raja Duncan. Hal ini demikian kerana Mac Beth telah berjaya mengalahkan pengkhianat. Selepas itu, Mac Beth dan kawannya Banquo bertemu dengan tiga orang ahli sihir yang jahat. Ahli sihir tersebut mengatakan bahawa Mac Beth akan menjadi raja satu hari nanti, manakala Banquo pula akan melahirkan anak-anak yang akan menjadi raja. Oleh kerana sikap rakus dan tamak Mac Beth, dia merancang untuk membunuh Raja Duncan bagi mendapatkan takhta pemerintahan. Rancangannya itu diketahui oleh isterinya, Lady Mac Beth dan isterinya menyokongnya melakukan rancangan itu. Pada mulanya, Mac Beth keberatan untuk menjalankan rancangannya. Kemudian, Raja Duncan mati dibunuh oleh Lady Mac Beth sendiri.

Setelah menjadi raja, Mac Beth hidup dalam ketakutan. Dia bimbang sekiranya rakannya, Banquo membuka rahsia tentang tiga orang tukang sihir dan perbuatannya selama ini diketahui orang lain. Mac Beth berasa takut dan pergi semula menemui tiga orang tukang sihir tersebut. Tukang-tukang sihir itu berkata bahawa Mac Beth tidak perlu takut kerana dia tidak akan mati dan tidak akan dibunuh oleh seorang yang dilahirkan daripada seorang wanita. Mac Beth berasa yakin dengan kata-kata tukang sihir tersebut. Walau bagaimanapun, Lady Mac Beth tidak yakin, Akhirnya, Lady Mac Beth menjadi gila kerana sering melihat darah Raja Duncan di tangannya sendiri walaupun dicuci berkali-kali.

Karya ini memaparkan persoalan tentang ketamakan pada pangkat dan darjat. Apa yang sepatutnya dilakukan Mac Beth ialah berterima kasih kepada Raja Duncan kerana penghargaan yang telah diberikan. Tetapi, kerana ketamakan beliau sanggup merancang untuk membunuh orang yang telah banyak membuat jasa kepadanya dan hal ini akhirnya membawa keburukan kepada diri mereka sendiri. Selain itu, William Shakespears juga menjelaskan tentang sikap terburu-buru yang membawa padah. Kita hendaklah berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu, iaitu menimbang sama ada perkara itu baik atau buruk.

Dalam karya ini, William Shakespears menggunakan darah sebagai simbol perasaan bersalah daripada Mac Beth dan Lady Mac Beth. Lady Mac Beth hidup dengan berasa bersalah walaupun mendapat apa yang diinginkannya. Selain itu, terdapat juga simbol burung gagak yang mewakili bencana dalam cerita tersebut.

No comments: