Pages

Wednesday, October 5, 2011

Pantun Melayu

Pantun merupakan puisi Melayu yang paling popular. Penggunaannya juga meluas sejak dahulu hingga kini. Pantun ialah bentuk puisi Melayu yang asli dan unik. Ia merupakan sumber khazanah dalam kehidupan masyarakat di Alam Melayu, baik dari segi pemikiran, kesenian, mahupun nilai-nilai moral dan sosialnya. Akal budi orang Melayu dapat dilihat dalam pantun yang diungkapkan secara spontan dengan begitu ringkas dan padat. Ini termasuklah kebijaksanaan dan ketangkasannya menjana makna yang dalam dan mengukir gerak hati serta lukisan rasa yang indah bersama penampilan unsur-unsur alam.
Pantun wujud dalam pelbagai bentuk dan wajah, dari pantun dua kerat dan pantun empat kerat sehingga ke pantun berkait. Genre ini menduduki tempat yang penting dalam kehidupan masyarakat Melayu, justeru diungkapkan dalam permainan kanak-kanak, dalam percintaan, upacara peminangan dan perkahwinan, nyanyian, dan upacara adat. Pendeknya setiap tahap kehidupan manusia Melayu, yakni dari dalam buaian hingga ke alam percintaan dan hari-hari tua, dibantu dan dihiasi oleh pantun.
Pantun merupakan sastera lisan yang lahir dan berkembang dalam kalangan masyarakat yang akrab dengan alam, dan diwarisi dari generasi ke genarasi . Apabila muncul teknologi percetakan pada akhir abad ke-19, koleksi pantun telah diterbitkan dalam pelbagai dialek Melayu, seperti Betawi, Minangkabau, Peranakan Jakarta dan Melaka, dan bahasa-bahasa seperti Ambon dan Acheh. Kini terdapat kira-kira seratus buah manuskrip pantun yang dikumpulkan di perpustakaan seperti di Jakarta, Leiden, Paris, London, dan Berlin. Kebanyakan pantun tersebut dikutip pada akhir abad ke-19 dan dimuatkan dalam pelbagai koleksi oleh sarjana dari England, Belanda, dan Jerman.
Salah satu ciri pantun ialah berbentuk terikat. Pantun mempunyai rangkap-rangkap yang berasingan. Setiap rangkap terbina daripada baris-baris yang sejajar dan berpasangan seperti 2, 4, 6, sehingga 16 baris. Rangkap pantun yang paling umum ialah yang mempunyai 4 baris serangkap. Setiap pantun mempunyai pembayang dan maksud. Pantun juga mempunyai rima hujung yang tetap iaitu a-b, a-b. Pantun ini terbahagi kepada 11 tema iaitu pantun budi, pantun adat, pantun agama, pantun jenaka, pantun teka teki, pantun nasihat, pantun percintaan, pantun kias, pantun kepahlawanan, pantun peribahasa, dan pantun kembara.
Pantun mempunyai pelbagai fungsi. Pada masa kini, pantun masih digunakan dalam majlis pertunangan. Dalam masyarakat Melayu, pantun digunakan dalam  aktiviti masyarakat sperti dalam kegiatan seni, keagamaan, dan adat istiadat. Selain itu, pantun juga dianggap sebagai lalat komunikasi untuk menyampaikan isi hati dan hajat seperti sanjungan, pemujaan dan ucapan selamat kepada seseorang dalam sesuatu upacara atau majlis rasmi. Pantun juga berfungsi sebagai alat hiburan dan bahan jenaka serta senda gurau. Apa yang paling penting, pantun berfungsi sebagai alat pendidikan sama ada secara menyindir, kiasan atau berterus terang. Di samping itu, pantun digunakan untuk menguji ketajaman akal dan kehalusan perasaan seperti pantun teka teki, pantun peribahasa, dan pantun yang terdapat dalam puisi adat atau teromba. Seterusnya, pantun juga berfungsi untuk mendapatkan gambaran masyarakat terutama sebagai gambaran minda dan pemikiran masyarakat Melayu, pandangan hidup, harapan, cita-cita, daya estetik dan perspektif keseluruhannya. Oleh itu, banyak sarjana berpendapat bahawa untuk mengenali bangsa Melayu, kenalilah pantun mereka.
Pantun dikatakan sebagai karya agung kerana terdapat nilai estetika yang tinggi dalam pantun ini. Nilai ini dapat dilihat melalui penggunaan gaya bahasa, dan ciri-cirinya. Pantun juga tidak ada dalam masyarakat lain melainkan masyarakat Melayu sahaja. Hal ini jelas menunjukkan sifat orang Melayu yang kreatif dan penuh kesenian.Dapat disebutkan bahawa pantun ialah genre yang tersebar luas dan hampir sarwajagat. Di Alam Melayu, bentuk ini hidup subur dalam sekitar 30 bahasa dan dalam 35 dialek Melayu. Orang-orang Melayu diaspora pula telah membawanya hingga ke Sri Lanka, Kepulauan Cocos, Surinam, dan Belanda. Kehadiran pantun di Eropah dan Amerika telah menarik perhatian penyair-penyair hingga menyebabkan timbulnya genre pantoum dalam kesusasteraan Barat mulai abad ke-19. Kini pantun telah berjaya menambat imaginasi dan kesarjanaan pengkaji di dalam dan di luar bidang sastera, di Alam Melayu dan juga di luarnya. Pantun terus diajar dan diselidiki di pusat-pusat Pengajian Melayu. Seminar dan bengkel tentangnya juga terus diadakan.
Buku himpunan syahdu pantun Melayu oleh Datin Asima ini merakamkan pantuk yang sarat dengan unsur-unsur kreativiti, nasihat, dan ilmu pengetahuan yang menyerlahkan kehalusan budi dan ketajaman fikiran penulisnya. Dalam himpunan ini, penulis menggabungkan pantun-pantun dalam rangkaian ilmu berbentuk pantun agama, pantun nasihat, pantun kasih, pantun sayang, pantun peribahasa, pantun berdagang, pantun budi, pantun kiasan, pantun meminang, pantun majlis perkahwinan, patun rumpun Melayu, pantun am dan pantun-pantun 2 kerat, 6 kerat dan 8 kerat. Penulis juga menggunakan nama-nama yang indah di Malaysia, Kepulauan Riau dan Tanah Minang untuk melengkapkan ayat-ayat istimewa umpamanya Pulau Penyengat, Pulau Karimun dan lain-lain lagi. Penulis juga menyelitkan nama-nama kerajaan yang masyhur seperti Majapahit, Mataram, Sambas dan Sailendra sebagai bahan ilmiah untuk anak-anak muda. Selain daripada itu, nilai estetika dalam pantun Melayu turut dikekalkan dengan penggunaan flora dan fauna dalam pembayang pantun-pantun beliau.
Dalam pantun rumpun Melayu, terdapat pantun Patani, pantun Banjar dan pantun Minangkabau. Kesemua pantun yang dihasilkan oleh Datin Asima ini menggunakan bahasa Patani, bahasa Banjar serta bahasa Minangkabau. Hal ini menunjukkan bahawa Datin Asima mempunyai kebolehan untuk menguasai bahasa-bahasa lain juga. Misalnya, dalam pantun Patani, beliau telah menggunakan bahasa Patani bagi semua rangkap pantun . Contoh pantun Patani ialah:
Makan ubi jaman Jepong,
Makan kerpok cicah cuka,
Bulan posa mu bengong,
Masa raya mu gila.

Persoalan ingin yang dibangkitkan dalam pantun ini adalah tentang kesusahan dan penderitaan yang dilalui oleh masyarakat dahulu sewaktu penjajahan Jepun apabila mereka hanya memakan ubi dan keropok bercicahkan cuka. Keadaan ini juga memperlihatkan kedaifan yang perlu diharungi oleh mereka terutamanya dalam soal makanan. Tekanan yang dihadapi telah membuatkan perjalanan hidup mereka terjejas serta mengalami masalah mental terutamanya apabila menjelang bulan puasa dan raya.

No comments: