Pages

Thursday, December 8, 2011

Kenapa tidak memilih cinta untuk berjaya

Ahh..baru balik dari ceramah motivasi kat Surau al-Falah Kolej Aminuddin Baki.. bermagnet bersama Amin Idris..sape tuh? pakwe saya la tuh..piewwiitttttttttt..eh eh eh bukan bukan bukan..gosip liar je tuh..hek3..bila masa la orang nak gosip sal saya nieh!pandai2 jer... sape tak kenal lagi dia? pengacara Assalamualaikum kat TV alhijrah..dengan Irma Hasmi tu la..yang senyum sokmo...manis je kan..banggalah bila dia juga ialah orang Kota Bharu.. org Kota Bharu memang lawa2 dan hensem2..peramah2, dan senyum sokmo... senyum tiga....


curi dalam Fb




















memang best giler ar abang amin..pecah perut kami   dibuatnya.. (ada orang tu nak jadi motivator tapi setiap masa serius dan skema.macamana nieh..meh sini..menuntut dengan saya mcmana nak buat lawak..dan buat org ketawa..)hihihihihi...mcam pandai sangat kan?boleh la cket2..kih7

ok k k..straight to da point..dalam ceramah tadi, apa yang saya dapat ialah (khas untuk guru) :

- jangan tunggu sampai ada PhD untuk ajar orang lain. sekarang ni, kita dah pun guru. jangan tunggu sampai ada ijazah, dan PhD (pas habis darjah)..kita ajar la walaupun ilmu kita tak banyak..

-hidup adalah pilihan..kita yg tentukan pilihan kita..kalau kita pilih jalan hitam, maka hitamlah.. (lebih kurang laaaa)..

-jadi guru yang ada magnet

-cinta mestilah ada kredibiliti

-cinta tidak memaksa untuk orang lain mendekati kita

-murid2 kalau marah xkena caranya, xkan terdidik dengan betul..

-berfikir menang-menang... (ok..menang-menang di sini bermaksud..kita kena menang,dan kita juga kena menangkan orang lain. contohnya..salah dia..and then dia salahkan kita..jadi kita kena cari jalan agar dia kita menang, dan dia pun tidak terasa hati dengan kita...faham x?xfaham sudah...)

apa sebenarnya yg patut ada pada seorang guru? sanggul tinggi, mekup tebal dan gincu merah? ke g mengajar pakai Ariani dan kereta Inspira (oh..cita2ku......) atau berkebaya ketat untuk menarik perhatian pelajar? memang betul..betul semua tu xdapat dinafikan..kalau cikgu selekeh, kalau cikgu busuk ketiak atau busuk gigi xkan budak suka kan..kahkahkah...(jadi rajin2kanlah berkumur dengan air garam)..aish!!

menurut kajian siapa ntah..katanya..cikgu yang berpengaruh perlu ada nie..

15%- jawatan
35%-ilmu pengetahuan
50%-personaliti..

kalau kita pandai dalam pelajaran..(macam saya la..kih7 tipu jer)..pngk selalu tinggi..gi kelas balik kelas.. (oh sangat terasaaa...sape yg makan KFC spicy dialah yg terasa pedasnya..saya memang begitu..g kelas balik kelas..balik kelas tidur, langsung tak aktif..apa nak jadi..bila nak belajar?hah?..katanya mesti aktif berpersatuan.. nanti la..hehehe...saya belajar..insyaallah..

personaliti
-ada karisma
-dihormati
-kalau tak hensem xcantik xpandai tapi kalau ada personaliti pun boleh berjaya juga..
-mengukuhkan pengaruh
-kita adalah apa yang kita fikirkan..
-kalau kita fikir kita lemah maka kita lemah
-kalau kita fikir kita bengong maka kita bengong..
-jadi, lihat kita sebagai orang yang positif..tapi kadang2 apa yg kita buat xmenjadik jugak kan..
-kalau buat silap..its okay..itu menandakan kita seorang manusia..

jadi apa nilai anda????????
-kelebihan yang sedikit kalau diberi fokus dapat mengatasi kekurangan yang banyak
-luaskan empayar persahabatan..
-jangan suka bepransangka.

cara atasi
-cuba memahami-apa yg budak suka..budak sekarang tak suka dipaksa..xsuka ungkit2.. (dalam hal ni saya pun macam tu..saya tak suka dipaksa..tak suka awk mengungkit2..contohnya awak cintakan saya..awak pun paksa saya untuk cintakan awak..bila saya buat macam2, dan tak hargai awak, awk pun keluarkan macam2 perkataan jiwang.."sampai hati kau menolak cintaku.."/ "setelah aku memberikan segalanya kepadamu.." so what??????? kamon la...ade aku kisah ke awak sakit hati ke sakit paru2 ke?sakit limpa ke?

-xpayah mengeluh/ mengumpat.. -awak kata cinta saya..saya tak terima awak, awak mengumpat saya..awak mengadu pada yg xsepatutnya (contoh jela..)

-jangan persoalkan keikhlasan- perlu ke bagitahu kalau kita ikhlas ke x..ikhlas tu biarlah Allah sahaja yang tahu..kita just bagi, bagi, bagi, dan bagi! sampai termuntah orang yg kita sayang itu..jangan sesekali sebut.. dan jangan langsung terlintas kat dalam hati...nanti sia2, xdapat pahala apa yg kita bagi tu,,begitu juga dengan cinta..cinta jer kat dia.....cinta sepenuh hati.jgn fikirkan soal cemburu, curang tak romentik dan sebagainya..

-jangan cepat buat kesimpulan

-kena pandai memuji..
cthnya nabil (laki dalam surau tadi nama nabil) pandai main badminton tapi tak pandai main bola sepak..
puji-bila kita ajak nabil main badminton,,
perli-bila ajak nabil main bola sepak
ampu-ada udang di sebalik meehun singapore proton ct yg harganya rm3 sepinggan

-kena senyum selalu..yg senyum ni kawan baik saya..

oh yeahh..

kena selalu senyum walaupun penat..nak marah , period..!
senyum ikhlas mesti nampak gigi, dan otot pipi terangkat..macam anak cucu cik siti wan kembang kat ats tuh!

-memberi adalah syarat menerima
-hidup cikgu adalah hanya untuk memberi
-nak sayang kena sayang
-apa yg kita beri itulah yg kita dapat

apa yg cikgu beri pada pelajar?
-masa
-rasa (sayang,hormat, prihatin)
-jasa (mengajar)

satu lagi kita kena memahami..dalam membantu seseorang bukan sekadar ikhlas yang diperlukan..contohnya saya ada masalah..putus cinta dengan pakwe..awak datang dengan ikhlas nak bantu saya...tapi kadang2, awak hanya menambahkan masalah kepada saya..contohnya kalau awak bagi kata2 perangsang pada saya..kata2 romentik sampai saya nak muntah darah..apa kata kita tukar cara tu, datang dan bawa saya jalan2, shopping ke, jungle trekking ke sampai saya lupa kepada masalah saya... apa yg penting kena memahami...

time period lebih baik awak diam daripada melayan saya yg meroyan...

-ramai insan berjaya kerana cikgu jugak...

ok daaaaaaaaaaaa............nite...sebelum tidur basuh kaki dulu.nanti mengigau hantu..hi..hi..hi...

No comments: