Pages

Wednesday, January 11, 2012

48 hari...

Semasa saya sedang study untuk kertas Kajian Manuskrip Melayu, dapat panggilan daripada rumah mengatakan ayah dah xde..saya cuba bertenang.. saya tak terkejut..saya redha dengan kehendak Allah kerana semuanya milik Allah..sakit, hidup dan mati hanya untuk Allah.. Saya tak menangis lagi masa tu.. Sebabnya pada saya ayah dah tak ada 48 hari yang lalu ketika arwah mula2 lemas di kolam ikan belakang rumah. Masa tu lah saya menangis.. Saya sudah cukup bersedia untuk menghadapi saat2 begini..

Saat saya sedang berperang dengan peperiksaan, masa tu lah ayah pergi..padahal esoknya paper last, saya terpaksa balik.. oleh sebab itu saya telah menangguhkan peperiksaan  sebanyak 2 kertas.. ecelli saya pun tak tahu macamana nak urus hal penangguhan nie..dah la sorang2, xde kawan...waaaaaaaaaaaaaa.... sunyi jer rasa hidup nih....

bila saya dgr cerita kawan2 yg ibu/bapa mereka meninggal semasa mereka kat universiti, saya selalu imagine saya di tempat mereka. apa yg saya akan rasa.. tapi saya puas, dalam masa 48 hari ni, saya pulang ke kampung tiap2 minggu.. saya puas dapat berbakti kepada ayah..saya puas dapat mengaji di telinga ayah..saya puas dapat mencuci najis ayah..tukar pampers ayah..bagi susu pada ayah, jaga ayah siang dan malam di hospital...saya puas dapat suapkan ayah ubat..sapu losyen pada seluruh tubuh ayah...dapat melihat ayah yang tersenyum ketika dikafankan,.. ketika dikebumikan, gelombang banjir ke3 di kelantan seolah2 merestui bila pada hari itu langsung tak hujan..

apa2 pun saya akan update esok ya, macamana prosedur2 dia..sebagai panduan untuk anda semua di kemudian hari.. :-)

ku rindu kasih sayangmu..
kau pergi tinggalkanku..
masih lekang di hati ini..
kau bilangku mutiara hati..

ku ingin berjumpa denganmu
ayahanda telah menghadap ilahi
biarkanlah hanya dalam mimpi
untuk menghapus semua rinduku..

ya Allah kurniakanlah aku suami yang berhati mulia
sebagai ganti ayah yang pergi
untuk membimbing menuju redha-Mu..

pancarkanlah cahaya-Mu pada jiwaku ini
untuk dapat rahmat kurnia-Mu..

*suami beriman, saham akhirat.. ^^

(adapatasi lagu mutiara hati..hihi)

1 comment:

azwa amani said...

sedihnya... (T____T)
-anak yg soleh sentiasa mendoakan ibu/bapanya yg telah pergi :)

pstt : amani pun xtahu nak tlg mcm mana.. tanya org akdmik laa