Pages

Tuesday, February 28, 2012

Macamana nak bagi perangsang

kita selalu dengarkan apa itu perangsang..
atau dengan nama lain, sokongan..
atau dengan kata lain lagi, motivasi..

kita sebolehnya mahu memberi sokongan kepada orang yg berada di sekeliling kita..
kawan-kawan kita..anak murid kita..
adik beradik kita..

Contohnya adik kita xlulus Matematik
kita pun cuba bagi sokongan padanya..
"Dik, usaha sungguh2 ya..usaha yang tanpa hentinya pasti akan berjaya"
ah-ha.. nak tergelak ada la bila mendengarnya..

tapi yg saya nampak, kita GAGAL!

Macamana mak ayah saya bagi sokongan pada saya?
Macam nie, saya bawa balik keputusan SPM yang teruk..
lalu mak kata..
"APA NAK JADI DENGAN KAU NI MINAH? KAU NAK KERJA APA DENGAN KEPUTUSAN MACAM NI?NAK JADI KERANI PUN TAK LAYAK! DAH3... MAK TAK BAGI TENGOK TV LAGI..MAK TAK BAGI KAMU KUNCI KERETA LAGI!



kata-kata mak itu akan membakar semangat saya..
kalau mak saya kata..
"TAK APA..BOLEH CUBA LAGI" :-)
agak2 kita termotivasi x?

Contoh yg kedua.
saya pulang membawa keputusan 6A daripada 8A kat mak saya..
macam mak kata.dengan garangnya
"HABIS MANA 2A TU LAGI??? SIMPAN KAT SIAPA? MULAI HARI NI JANGAN JALAN2 LAGI! MAK AKAN HANTAR KAMU KE TUSYEN DAN UPAH CIKGU TERBAIK UNTUK AJAR KAMU!!"
bawa balik keputusan yg cemerlang pun kena marah
tapi sebenarnya kat belakang mak sibuk menceritakan kisah kejayaan anaknya..hehehe

Ok! pada saya itulah sokongan yg sebenarnya.
mak saya akan membakar semangat saya dengan cara memarahi/memperli saya
maka saya akan berasa nak marah, tak puas hati dan lebih bersungguh2..untuk membuktikan kepada mak bahawa,......
AKU BOLEH!!!!!!!!

apa yg salahnya..
semasa kita sedang berperang dengan peperiksaan
lalu kawan datang memberikan sokongan..
dengan kata2..
"SEMOGA BERJAYA!"
agak2 terangsang x?
boleh tak kita kata yg kawan kita memberikan sokongan pada kita?
sebenarnya langsung tak membantu..

jadi, macamana nak bantu?
pertama, study sama2,
ajar apa yg dia tak faham..
memberikan sokongan dari bentuk kewangan contohnya untuk dia membeli buku
memberikan sokongan dari segi masa, masa untuk bersama dengannya pergi menuntut ilmu..

lagi..
katakanlah saya nak buka bisnes..
lalu saya tanya pakwe..
"Abang nak sokong saya tak?"
"Ok, abang sokong Sayang.. Semoga sayang berjaya"
kkikikikikikikikiiki..
Apa sebenarnya sokongan?
bukan hanya dengan kata2..
yg sepatutnya ialah..
sama2 cari jalan untuk buat bisnes
bagi sokongan dari segi modal
tolong promote produk bisnesnya..
tolong dia daftarkan perniagaannya..

haaa..macam tu..
faham???

contohnya lagi..
bila seorang lelaki tak berjaya
bercinta dengan wanita berkerjaya..
maka cara untuk wanita itu memberikan sokongan kepadanya..
pertama, bagi amaran nak tinggalkan dia kalau dia tak berjaya
jadi dengan sendirinya dia akan berusaha bersungguh2 untuk berjaya bagi mendapatkan wanita pilihan hati..
kedua, bantu dari segi kewangan..
awak nak ternak kambing?saya bagi modal..
ketiga, bersama2 dengannya menempuh apa sahaja cabaran..

Berhenti bercakap kosong..
konon2 sokongan..




2 comments:

azwa amani said...

pengetahuan psikologi itu ptg untuk membina motivasi.. nice sharing sis..

Nora_Aniza said...

hah...cikgu psyko dh dtg..hihiihh