Pages

Wednesday, November 21, 2012

Berkat (Pesanan Untuk Bakal Guru)

Tadi semasa kelas Sintaksis, lect aku menghabiskan masanya untuk memberi kesedaran kepada para pelajarnya. Semuanya tentang berkat. Mungkin apa yang beliau cakap nie kita tak nampak, kita buat kita tak rasa itu salah, tetapi sebenarnya memberikan kesan yang besar dalam kehidupan kita.

Pertama, awak tak datang kelas, awak pemalas. tahu nak tidur , penat, tidur, penat. berfesbuk dan bertwitter je tahu. pastu awak tak hadir kelas. awak suruh kawan awak tolong tandatangan kat awak. awak tahu tak itu menipu? dengan kehadiran awak yang tak seberapa itu awak grad, awak dapat posting. awak cari makan. agak-agak berkat ke x rezeki yang awak terima hasil dari awak menipu itu?

Kedua, dalam kumpulan atau berpasangan, awak tak buat kerja. awak hanya mengharapkan ahli kumpulan awak atau kawan awak yang buat. awak hanya menumpang sahaja. awak tak buat kerja pun tapi nama awak ada dalam kertas kerja. agak-agak kawan awak redha tak dengan perbuatan awak? boleh jadi awak tersekat di neraka jahanam sebab kawan awak dan kawan awak tersekat sebab awak je. (bermakna setiap manusia ada tanggungjawab masing-masing). 

Awak nampak benda ni kecik, remeh temeh tetapi sebenarnya ia besar. Setiap perbuatan kita walau sebesar zarah pun akan disoal di akhirat nanti. Apa awal fikir terima rasuah tu je ke duit haram? Awak tak hadir kelas, awak menipu dalam kehadiran, dan awak dapat kerja dengan menipu, itu pun duit haram sampai bila-bila.

Kemudian di sekolah, awak malas. Awak tak buat laporan, awak tak buat persediaan. Bila masa tak ada kelas, awak di bilik guru sibuk bermain henset, mungkin layan fesbuk, twitter. Dan ada yang letak earphone sebab tengah syok dengar lagu. 

Bila dah kerja, orang yang macam ni selalu ambik cuti. Kalau mengajar malas-malas. Selalu sakit-sakit. Dan, setiap tahun mengandung! hahahahaha.. nak naik ke kelas aras 4, tak larat. budak-budak sempat bertumbuk sebelum cikgu sampai ke kelas.

Makna berkat itu luas, makna haram itu luas. Fikirlah setiap tindak tanduk kita sebelum melakukan sesuatu.
 
Comel-comel sokmo :-)

No comments: