Pages

Tuesday, January 8, 2013

Bukan di Gaza Saja

Assalamualaikum.

Selamat pagi. Malam menjadi siang, siang menjadi malam.

Hari nie bukan nak cerita tentang Syria. Bukan tentang Gaza tetapi di Malaysia. Ye gu, di Malaysia. Malaysia yang aman daripada bom dan peluru berpandu, tetapi belum tentu aman daripada pencuri, perompak, perogol, peragut etc.

Kalau di Gaza, kita dapat tengok kanak-kanak kelaparan, berebut makanan yang diagihkan. Roti kosong yang jatuh ke tanah lagi dikutip oleh mereka. Kite? Roti kosong belum tentu makan kalau tak letak Nutela.

Tapi hari tu, di McD Senawang, aku dan sugar daddy, kakak dan ipar makan-makan. Kemudian ada sekumpulan kanak-kanak pergi McD, makan sisa-sisa yang orang lain tinggalkan. Selepas selesai makan, aku sengaja tinggalkan McD French Fries sekali dengan shaker untuk diberi kepada kanak-kanak tu. Pastu semua meja kat McD tu diorang sapu bersih tak tinggal baka. Hehe. Aku rasa budak-budak nie saje je suka-suka, kan. Atau memang betul-betul lapar? Atau saja tak mampu nak beli McD jadi makan je sisa baki  orang lain.


8 golongan yang berhak menerima zakat :

  1. Fakir - Orang yang hidup dalam keadaan sengsara/melarat
  2. Miskin - Orang yang pendapatannya tidak menentu dan tidak mencukupi bagi menampung keperluan asas untuk hidup.
  3. Amil - Pengurus zakat
  4. Muallaf - Orang yang baru masuk Islam
  5. Hamba
  6. Fisabilillah - Orang yang berjuang menegakkan agama Allah
  7. Ibnu Sabil - Orang musafir yang kehabisan bekal
  8. Gharim - Orang yang disempitkan dengan hutang
Kalau kita nak sedekah, siapa yang kita cari? 1 masjid. 2, peminta sedekah tepi jalan @ pasar-pasar. 3, anak yatim. Fakir miskin? Letak paling last sekali.

Kalau ada kawan, atau saudara kita yang kita tahu dia memang miskin, kita susah sangat nak tolong dia kan? Kite kemudian kate yang mereka tak nak usaha. Kite kerja penat-penat nak bagi free-free je kat dia yang tak kerja tu, @ kerja biasa-biasa tu.

Jange lah gitu. Xmolek-xmolek. Orang miskin juga berhak mendapat pertolongan dan sedekah daripada kita yang lebih berkemampuan. Ingatlah, dalam setiap rezeki kita, ada rezeki orang lain. Mungkin Allah berikan rezeki kepadanya setakat tu sahaja. Kita yang Allah beri lebih, perlulah membantu orang yang kurang bernasib baik. Jangan fikir duit gaji tu duit kita sorang jer.

Kalau orang miskin datang meminta sedekah, berilah kepada mereka. Jangan pula mengharapkan balasan, sebab nanti kalau dia tak bayar kite yang kecewa. Hehe halalkan ye.

Pastu janganlah kita suka menghina orang bawahan kalau kita berada di atas. Contohnya kite memandang rendah buruh kasar, "Abang La" yang kerja buat bangunan tu. Ok, tanpa mereka, tak merasalah kita duduk di rumah banglo. Tak selesalah kita nak belajar tanpa bangunan sempurna beratap, berekon dan berdinding. 

Macam tu juga dengan tukang-tukang pembersih tepi jalan, yang potong-potong rumput tu. Boleh jadi kerja mereka jauh lebih mulia daripada kita. Malah ada hadis yang mengatakan seseorang itu masuk syurga hanya dengan membuang ranting yang menghalang jalan orang lain. Jadi fikirkan berapa banyak amalan yang mereka telah lakukan, di sepanjang jalan yang mereka buat kerja pembersihan tu. Walau gaji tak seberapa, tetapi jauh mulia daripada kita yang kaya dengan bergelar penyanyi, pelakon dedah aurat atau ahli politik yang selalu menipu atau ahli perniagaan yang tidak jujur.

Mereka dah kerja. Tetapi setakat itu sahaja yang termampu. Mudahkan orang lain, in shaa Allah kekg tuhan balas. =)

Sekadar selingan : Syiah bukan Islam tetapi Yahudi. Ada non-muslim yang mahu memeluk Islam konfius tentang Islam, katanya banyak fahaman, mazhab, dan perbezaan parti politik. Pada aku, Islam itu mudah. Hiduplah bersandarkan fitrah. (Akan bersambung pada entry berikutnya....)

Comel-comel sokmo :-)

1 comment:

Anonymous said...

Saya menyokong penuh nota kaki cik ni, syiah harus diperangi. Tapi masih ramai yang minat. Nauzubillah