Pages

Thursday, February 27, 2014

Lelaki Perkasa

aku tertarik
dengan kata-kata pensyarah aku.
lelaki macamana yang kau nak cari
untuk dijadikan suami?
adakah dia yang mengayuh basikal
atau dia yang memandu BMW ayah punya

dan bagi aku
mak aku ajar
pilih yang berbasikal
yang mengerahkan segala kudrat
kerana
jangan lihat siapa dia hari ini
tapi lihatlah siapa dia esok hari.

lelaki perkasa
tidak nyaman dalam harta orang
tidak diajar senang semuanya
bukan, bukan itu lelaki perkasa
kau bayangkan saat kita dalam kesusahan
orang yang senang ini sanggup ke bersusah-susah?

seperti juga kita mencari pemimpin
seharusnya pemimpin itu
seorang yang berani
lahir dari kesempitan hidup
kerana dia juga pernah merasai kesempitan rakyat marhaen
bukan memilih pemimpin
yang berasal dari golongan bangsawan
anak orang kaya
semakin kaya, tidak memahami kita
kita rakyat biasa

dan suami
adalah pemimpin dalam rumah tangga kita
carilah yang biasa
yang punya masa hadapan yang cerah
yang senang kerana kudrat sendiri
kerana usaha itu yang bernilai sebenarnya
bukan yang bersenang lenang dengan harta orang lain

kau nak cari,
anak orang kaya
yang itu bapaknya saja kaya
kat sekolah dia bodo
kalau bapaknya mati
macamana

dan suami aku.
yang aku pilih
cuma rakyat biasa
aku dulu stress jugak
kawan-kawan pakwe semua dah kerja
ada duit belanja topap, mcD dan kfc
aku?
aku yang selalu belanja dia adalah

tapi ingat selalu pesan mak
dan aku bersabar dan terus bersabar
aku nampak masa depannya.
dia bijak
merangka masa depan
dan aku juga turut ada dalam rangka itu
terima kasih

dengan izin Allah
suatu hari nanti
senanglah kami suami isteri
kerana kami bermula dengan kepayahan
Tuhan itu adil
rezeki diberi sama rata
kalau dulu aku tak dapat
sekarang giliran aku untuk dapat
prinsip aku
"jangan ambil hak orang
nanti Tuhan tak beri hak kita"

aku ingat lagi segala macam kesusahan yang kami lalui bersama
tak ada kenderaan zaman bercinta
nak naik motor tak manis pula
jam 12 tertinggal keretapi
tapi kami degil merayu-rayu pada kerani KTM hahaha
pernah satu ketika
suami pergi kerja angkat barang
dan dibayar RM 50 hanya untuk satu hari tersebut
Alhamdulillah, rezeki.

kau tengok.
siapa aku dan dia di hari esok.



No comments: