Pages

Wednesday, March 26, 2014

My Skincare Routine

Hai comel.

baik. entry majlis reception @ menyambut menantu akan muncul tak lama lagi. hari ni nak cerita serba sedikit mengenai my skin routine. aku rasa menjadi wajib kalau aku nak share benda nie ngan semua. especially for those which having their skins problem like me..

Seriously pada satu masa dahulu, akulah seorang budak hitam lagi jelik bolox wox dan seangkatan dengannya. sekarang nie pon bolox wox jugak hahahahaha.

but now bila dah lepas zaman remaja skin aku dah elok sikit tambah-tambah lepas kahwin. maybe zat kahwin tu hahaha. tapi walaupun dah berlalu zaman remaja, tak semestinya orang dewasa ni bebas masalah kulit ye tak. tambah-tambah kulit muka. dengan jerawat, jeragat, kedut sana sini. walaupun dah dewasa tapi umur baru je cecah 23 tahun. kira macam remaja jugak la. huhu.

firstly, routine wajib setiap pagi adalah mencuci muka dengan pencuci muka Garnier.



kedua, silalah menggunakan moisturizer. kulit aku sangat berminyak. tapi sejak kawen dia jadi kering. so aku guna jugak moisturizer garnier. dah banyak krim pelembap yang aku cuba tapi semuanya hampa. kulit aku yang berminyak ni bertambah berminyak dan ada certain part dia kering sangat sampai menggelupas. aku memang rekemen pelembap ni bagus 300%. garnier tak bayar aku nak suh aku bercakap ni tapi sebab aku baik ati dan kesiankan korang so aku bagitau la.




ketiga, bedak kompak garnier! seriously selama ni aku tak pernah pakai bedak sebab aku punya beauty advisor orang cina selalu cakap kulit melayu tak elok sebab selalu pakai bedak kompak. tapi garnier, lain. kalau kita pakai bedak macam bedak pixy, silky girl, tak tahan lama. tak dan 2 jam muka dah bertompok-tompok ngan berminyak. ini bedak 1st yang aku pakai sampai habis. selama ni aku tak pernah pakai bedak sampai tinggal lantai dia. paling lama aku tahan dengan bedak cuma seminggu lepas tu aku buang. bedak garnier ni aku beli masa mula-mula kahwin hari tu, 3-4 bulan yang lepas. 

BB cream yang sangat best. dah habis satu tiub!

nak dijadikan cerita, pada suatu hari tu, aku pagi-pagi lagi letak pelembap garnier pastu letak bedak. aku cuti hari tu aku takleh sembahyang. so aku tak basuh muka sepanjang hari. bila malam, aku tengok muka aku langsung tak berminyak. macam natural skin aku tu. heeeeeeeeeeeee. (peace).

baik. bila malam aku pakai krim kunyit. korang tahu tak krim kunyit tia emelia, yusmira, almas dan lain-lain lagi tu? haaaa.. aku guna yang tu lah. tapi yang murah. sebotol 5g cuma RM7. kalau jenama lain harga dia dalam RM30. aku rasa bendanya sama je. cuma takde kelulusan KKM dan halal JAKIM. padahal tekstur, bau sebijik 100%. 



krim kunyit tu tak ada side effect tau. cuma ada la beberapa org pakai, akan jadi menggelupas. tu pun masa mula-mula pakai la. lepas tu skin korang akan jadi bersih sebersih bersihnya. yelah, aku pon dah 7 tahun pakai benda nie. 7 tahun lama tu...

tapi dalam 7 tahun tu ada jugak aku skip. sampai muka berjerawat balik. dan kesannya...jeng jeng jeng!


bila kulit sihat, mak andam nak mekupkan pon mudah. tak perlu bedak tebal2.



kalau nak beli krim kunyit ngan aku, sila PM inbox FB k. babai.

No comments: