Pages

Tuesday, December 6, 2011

seandainya saya membuat silap...

dunia menulis blog ini sangat mencabar kan..tambah2 orang glemer macam saya nie..kahkahkah..melampau budak nieh!meh nak bagi penampar sira se dasss! dush!!!!!!! bagi saya, saya hanya tulis benda2 baik saja..tak pernah nak sebarkan fitnah pasal artis, politik.. saya kan kanak2, mana la saya tahu benda2 mengarut tu semua..saya tahu pasal saya jer..sebab tu semua dalam belog ini pasal saya jer..pandangan saya jer..dan kata kawan saya..ala..kawan saya..si Paris tu lah, yg cumil2 tu..dia kata yg dalam bahasa inggeris dah xde.hak3..memang benar katamu itu wahai Paris, London, New York (dah macam tema AVON)... susah tau..lambat..kalau dalam bahasa kelantan, bahasa bercampur2 senang nak diupdate setiap hari.. baiklah, sudah2 la merapu2..

di sini saya dengan rendah hatinya.nak meminta maaf pada semua sekiranya saya ada terkasar bahasa, terkutuk terkata..dan apa2 lagi yang saya terrrr...saya hanya insan biasa..tapi percayalah saya tak pernah sengaja nak buat orang lain sakit hati.. saya macam nie la..saya tak ada dunia lain.. seronok tengok orang ramai kawan boleh jalan2 sana sini.tapi saya tak macam tu.. saya pergi kelas, kemudian balik rumah.. memang betul2 xada masa nak sibuk hal orang lain.saya hanya buat kerja saya..hujung minggu untuk keluarga saya..

saya tak mampu nak jumpa sorang2, dan mintak maaf sorang2..jadi kalau ada yg terasa hati, mintak maafkanlah..sudah2 la..kalau saya buat salah, jumpa lah dengan saya..nasihati saya..tegur secara berhikmah, apa yg xkena..saya sangat suka berterus terang daripada memendam rasa..kalau saling memfitnah dan mengeji, sebenarnya dua2 takkan tahu apa salah mereka.mungkin ada salah faham yg akan berlaku..bagitau saya baik2.. kalau entry saya menulis benda yg tak baik, sila tinggalkan komen yang baik2..kalau nak guna medium fb pun boleh..mesej saja kat inbox saya dan terus terang..saya salah kat mana2...tak susah..

saya tengok sekarang, manusia pandai memanfaatkan medium FB.. manfaatkan untuk mengeji orang lain. untuk menyebarkan fitnah, melemparkan tohmahan..dan kita rasa kita hebat bila menggunakan bahasa kasar sedemikian..pastu ramai pula yg like..xmolek-xmolek..kita kan mahasiswa, jangan guna bahasa yg tak cantik.bahasa yg tak sama taraf dengan kita.bila letak status kat FB ke twitter ke, tulis la benda2 baik2.. bila kita letak status, kawan kita dalam FB akan dapat tengok sikap buruk kita..nampak macam baik kan, dalam FB semua binatang dalam hutan nak disebut..malu la..

berbeza! jadilah kita orang yg berbeza dari segi bahasa dengan mereka yg xbelajar tinggi..orang berilmu tidak akan sebegitu..kalau tak ada ilmu sekalipun, ingatlah bahawa kita ini orang Melayu..budi bahasa kan budaya kita..

dalam kelas kita sibuk belajar bahasa, sibuk jaga ayat ada subjek, ada predikat, betul dari segi istilah, kosa kata yg luas, sibuk menjaga sebutan fonetik dan fonologi..semantik..sibuk jaga ejaan betul ke x..tapi satu yg kita lupa..apa yg diajar oleh nenek moyang orang Melayu dahulu kala iaitu kesantunan dalam berbahasa..seni sudah hilang..malu sudah hilang...santun juga hilang...

bila nama baik dah tercemar..letak status baik2 pun orang kata nak tunjuk alim.letak status jahat2 lagi lah..pandai2 nak nilai diri ini..hanya Allah sahaja yg layak menilai hamba-Nya, sama ada ikhlas ke xikhlas ke, riak ke xriak ke..mcmana kita boleh baca hati orang lain?

saya tak tuju kat sape2..cuma terguris hati melihat orang melayu tidak ada budi bahasa...sekarang semua nak segera..bahasa juga nak segera..bahasa berlapik, sindiran macam orang dahulu dah tak ada.kalaupun tak pandai nak bersastera, cukuplah hanya dengan mengucapkan kata2 baik, ataupun diam...

maaf dari hati yg paling ikhlas..bila kita ikhlas maafkan, insyaallah..kita takkan mengungkit lagi..takkan bising lagi...semua orang akan melakukan kesalahan..janganlah menghukum seseorang atas kesalahannya yg lepas..

ini luahan hati saya... "kito tok sibuk hal oghe pun oghe sibuk hal kito..kito wat baik, xajin kecek kasar, oghe pijok2 palo kito..kito xajin nok ngupak kokghe, masuk capo hal oghe, fitnah kokse2..oghe jah panda2 wak andaie kat kito..ikut demo la..kito okkk selagi buleh okkk..demo kato lah kat2 nok..mugo muluk demo, buke muluk kito..maknusio..maknusio..so lagi hok jenih make pong..kena pong teghik gak..ore kato gitu, gitu ahh.."

maaf..

2 comments:

shahfalah said...

sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar...sabar ye za..

Nora_Aniza said...

yela abang..org memang sabar..hehe..xkisah pun.. =).. nabi kata org yg mintak maaf adalah org yg baik.