Pages

Tuesday, June 12, 2012

Motivasi Maksiat "Islamik"

Assalamualaikum

Pertama sekali jangan cepat nak marah dengan apa yang aku nak bagitahu. Bare nyato! Bakpo nok marahnya? Aku cuma nak bagi pendapat sahaja. Bab ngomen no1 kan?  Dan sebelum kita pergi lebih lanjut, aku nak mintak maaf berbilion2 andai ada yang terasa hati, jantung, paru-paru, limpa dalam entry aku kali nie. aku tak berniat nak memburukkan mana2 pihak. sekadar menyatakan kebenaran. sabda Rasulullah : 

"hendaklah kalian tetap berkata benar sekalipun menghadapi bahaya. Sebab di dalam kata-kata yang benar terdapat keselamatan" (HR. Ibnu Abi Ad-Dunya)

Sebenarnya, banyak sangat-sangat kem motivasi atau kem-kem lain yang lebih kurang sama sahaja maksudnya. Kem kepimpinan ke, kem kesedaran ke, kem dakwah ke.. cuma nama sahaja berbeza. Tapi sebenarnya banyak menganjurkan maksiat. Hah???? Maksiat??? Yawn, maksiat! 

Dan jangan salah faham. Bukan aku tulis nak tujukan kepada kem-kem tarbiyyah yang benar-benar menjaga syariat dan membentuk golongan soleh dan solehah! 

Tapi tak banyak yang benar-benar menjaga batas. Mungkin namanya islamik. penganjurnya ustaz dan ustazah, namanya pun islamik tapi kebanyakannya tak mampu nak menjaga betul-betul kem yang dikendalikan.

Pada asalnya matlamat nak lahirkan remaja yang punya keyakinan yang tinggi, tapi yang dapatnya.. seorang remaja yang hilang rasa malu, lebih bersosial dan lebih "berfikiran terbuka".. lagu lagu mana pun, matlamat tak menghalalkan cara.

apa yang salahnya..
fasilitator duduk dengan peserta dalam keadaan yang agak rapat dan saling bertentangan. katanya : "alah. bukan bersentuhan pun. berbincang dalam kumpulan je pun". Inilah dia, bersukan sama-sama, latihan dalam kumpulan sama-sama, bahkan masa makan pun masih nak semejakan peserta lelaki dan perempuan. terkikisnya nilai rabbani dalam program "islamik" tersebut.

satu lagi, tak menghormati waktu solat. dan ada kem yang aku sertai, solat sendiri-sendiri je. solat berjemaah langsung tak ada! kadang-kadang padatnya program yang dirancang terpaksa membuat aku, solat pun nak cepat sebab terpaksa mengejar masa. seolah-olah, slot lain lebih penting daripada solat itu sendiri.Mengapa pihak penganjur tak mementingkan solat, berbanding slot-slot lain yang dianggap lebih berkesan untuk membentuk peribadi? Apakah tak percaya dengan firman Allah?

"Dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu dapat mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar"
(al-ankabut : 45)

lagi, bila buat aktiviti ahli kumpulan dibahagi-bahagikan. terdapat percampuran antara lelaki dan wanita. di situ, mereka akan mula berpegang-pegang, bersentuh-sentuhan. bila ditanya kenapa campur lelaki dan perempuan, jawabnya cuba nak dedahkan praktikal komunikasi bersama kaum bukan sejenis di samping nak kukuhkan "ukhuwwah" sesama muslim (tengkorak betul! shit shit shit!!), membentuk kerjasama antara ahli pasukan serta membiasakan diri antara muslimin dan muslimat! 

kemudian, aktiviti masuk dalam air! yang nie paling syok!
peserta bertudung labuh masuk dalam air. yang tak tudung labuh?? kemudian nampak ketat. baju-baju dalam semua nampaklah pendek kata. bonjol2 pun turut nampak. kemudian dalam keadaan seksi naik kayak bersama2 peserta lelaki, ada peserta perempuan dalam keadaan terkangkang lah, menonggeng lah. yang jauh sangat daripada fitrah seorang wanita. molek sangat lagu tuh?

lagi, paling tak boleh blah sekali, bila malam bagi ceramah agama! ptuiiiiiiii! ingat mati pulak yer..
konon islamik lah ko punya program. niat nak lahirkan golongan soleh solehah tapi lain pulak jadinya.

Aku rasa, penganjur takkan mampu nak menjaga semuanya, kompom! namun, usaha ke arah itu perlu ada. asingkan peserta lelaki dan perempuan. jangan sesekali berselindung di sebalik nama islam.

aku elakkan tinggal di kolej sebab faktor nie lah.

"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang2 lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci daripada mereka; sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuan-Nya tentang apa yang mereka kerjakan"
(an-Nur :31)

Lebih syok gi kem Puteri Umno sebab semuanya perempuan. Ustaz yang bagi ceramah je lelaki. Ko ingat UMNO2 nih xde slot agama ke heh?????
*tapi xde pulak kitorang nak gunakan nama islam



No comments: