Pages

Thursday, January 3, 2013

Solat- walau dalam apa keadaan sekalipun

Ada sessuatu yang kita kena betulkan persepsi kita tentang solat. Macam nie kisahnya. Zaman sekolah dulu, bila tibanya waktu zohor biasanya cikgu akan ajak kite solat berjemaah kan. Pastu yang nakal-nakal sikit akan bagi banyak alasan. Yang perempuan biasalah dengan alasan uzur dan tak bawak telekung. Tapi masa tu aku tak tahu kenapa cikgu pun kepala otak dia sama taraf dengan pelajar kalau tak bawak telekung xape, solat kat umah. Padahal baju kurung sekolah dah memenuhi syarat menutup aurat. Tapi masa tu aku kanak-kanak walaupun aku terfikir yang baju tu memang menutup aurat tetapi tak berani nak tegur cikgu, kot-kot tersalah kat mana-mana.

Yang lelaki pulak bagi alasan seluar kotor, terkena air kencing sebab kencing berdiri, dan tak kurang kelakarnya dia kata tak leh sembahyang sebab baju kotor terkena makanan, tumpah air, tangan terkena dakwat pen, sebab masuk tandas la, dan macam-macam lagi lah alasan yang munasabah dan tak munasabah.

Actually, we must fikir jauh ke hadapan. Aku pernah terbaca dalam majalah, tak ingat majalah ape, yang aku nak share kat sini. kalau dia salah, maka aku pun salah. ye. dia kata najis yang xleh dibawa sembahyang yang dimaksudkan ialah najis berat., yakni najib najis mughallazah.

source : fb

Kalau kite tengok gambar nie, logik ke tak logik ke, pastu fikir boleh ke solat dalam keadaan macam nie? sebenarnya boleh, tak ada masalah. bumi yang Allah ciptakan ini, kita boleh bersujud kat mana-mana. sebenarnya, aku juga seorang yang sangat cerewet dan tak faham tentang konsep nie. (dulu lah, sekarang tak lagi). Kalau aku nak solat, aku kena gosok gigi, mandi kalau kotor sikit je, dan pakai telekung yang bersih sebab aku memang jaga betul-betul telekung dan sejadah dengan membasuh setiap 3 hari.

Kalau aku balik kelas lewat sekalipun, contohnya balik pukul 6 petang. Kan masa tu dah lewat untuk solat Asar, tetapi aku mandi-mandi dulu dan bersiap-siap dulu last-last aku solat lewat pada pukul 6.30 petang semata-mata nak menjaga kebersihan dalam solat.

source : google

Kalau ikut mak berniaga kat pasar malam, kalau kat kawasan tu xada surau atau masjid, jadi kena tumpang solat umah umah orang kampung. umah orang kampung tempat aku gi meniaga tu tersangatlah kotor. tempat sembahyangnya sangat kotor, apetah lagi bilik air yang nak ambik  wuduk. kadang-kadang arwah ayah paksa suruh solat kat umah tu, aku wat muka muncung sebab tak rela. aku kata dalam hati : "apelah ayah nie, sah ke solat umah kotor macam tu? dah la banyak habuk, banyak sampah". (oh betapa bongoknye kan masa tue, masa nie pun bongok jugak sikit2, bukan aku yang kate tp orang lain yg kate).


Kat mana-mana pun boleh bersujud lah. jadi mulai sekarang, jangan lagi kita memberat-beratkan solat, bagi macam-macam alasan. sebab solat  itu mudah. tak payah pakai telekung pun tak ape asalkan kena pakai baju yang menutup aurat.



TAPI!!!!!!!!!!! Tapi, bila dah faham konsep nie, jangan lah kite mengabaikan kebersihan pulak ye. kebersihan kena jaga, Islam menganjurkan kebersihan. kalau kotor sebaiknya mandi la dulu (kalau masa belum lewat), lainlah kalau keadaan memang terdesak sangat contohnya tak ada tempat nak mandi, tak ada masjid atau surau yang bersih. kalau kita tak bersih, dan tempat solat kita tak bersih, solat kite pun tak khusyuk. kite kena buang dulu segala benda yang boleh membuatkan kite tak khusyuk terlebih dahulu. harap faham. jangan buat-buat tak faham pulak. nanti aku tulis macam entry nie, awak akan kate "ala, takpe solat dalam keadaan kotor pun". pulak dah.

source : google

Comel-comel sokmo :-)

No comments: